My True Friends

Friday 27 April 2012

PBL 27


Segalanya berjalan terlalu cepat dan pantas tanpa aku sedari, sudah hampir setahun aku berada di bumi Unimas ini. Dan tidak ku sangka telah setahun aku mengenali rakan-rakan sekelasku juga yang lain. Telah lama ku biarkan laman ini senyap tanpa kata-kata yang terukir di paparan. Kini, aku kembali untuk mencoret segala kenangan yang tidak akan aku lupakan juga tidak ingin aku lupakan.

Hari pertama aku menjejakkan kaki di kelas adalah bersama fizikal 3 dan aku juga tahu, mereka tidak sempat mengenali aku kerana waktu yang singkat untuk aku berada di sana. Hanya 2 jam masa yang habiskan bersama mereka serta Mr. Alif pada waktu itu dan setelah itu, aku dipindahkan ke hayat 3 secara rasminya. Takut? Itulah perkataan yang sempat terlintas di fikiranku sewaktu menjejakkan kaki ke kelas tersebut. Mereka rapat, walau baru berjumpa. Tidak seperti aku, yang bukan mudah untuk berkata, lebih-lebih lagi pada siapa yang tidak aku kenali. Terasa asing, seperti di bumi alien. Hah, pelik dan terasa geli hati tika mengingat kembali saat itu.

Banyak program yang diadakan sepanjang aku berada di Unimas, tidak seperti universiti lain, memang Unimas agak istimewa berbanding yang lain. Salah satunya adalah, group PBL yang merupakan salah satu group under subject Biology. Memang terasa kebosanan yang teramat saat pertama kali aku menjejakkan kaki ke group ini, tapi pada akhirnya, group ini lah yang paling ceria dalam hati aku. Perjalanan sepanjang PBL dijalankan, bermacam-macam benda yang aku pelajari serta tingkah laku serta ragam mereka. Telatah sering mencuit hati aku. Even, aku sedang muram pasti akan tersembur juga melihat telatah ahli group aku terutama Daniel and Fitri. Mereka berdua nie seperti kembar yang tak dipisahkan. Mana taknya, segalanya buat bersama. Muka pun serupa, itu merupakan pandangan aku bersama yang lain saat pertama kali berkumpul di dewan Unimas. Dewan yang menyimpan seribu kenangan. Di situ, Thaqief melayangkan kertas yang tergambar perkataan PBL 27, alangkah bangganya saat itu. Aku bangga memiliki mereka sebagai sahabat. Sahabat yang mungkin tidak pernah lenyap dari ingatanku. Mungkin aku lupa nama korang, tapi bukan wajah, gelak tawa serta segala memori yang tersimpan dan sentiasa tersemat di hati.

ini diantara gambar yang aku ada setakat nie, dan ini gambar waktu sem1, dan tak sangka kita dah bersama selama setahun. 

Kenangan sewaktu berjalan dan juga di Pantai Damai sangat seronok even pada mulanya, banyak yang tidak cukup. Tapi Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan lancar. Terima kasih atas segala ucapan serta kata-kata. Terima kasih juga atas segala kenangan yang korang semua berikan. Ingin airmata ini mengalir tapi hanya mampu di dalam hati. Tidak pernah ku temu, sahabat sebaik serta sentiasa bersama, walau marah, sakit hati, tapi tetap bersatu. Ah sudah, kenapa aku makin merepek nie??? Ishh, sudah, sudah. Tapi kata-kata aku memang jujur, aku seronok dapat satu group dengan Thaqief (K1), Fitri (K2), Nadzmi(K3), Daniel (K4), aku sendiri, Rini (K5), serta Tiqs dan Genevie yang sering memeriahkan suasana bersama Fatin and Rini juga Fify, dan tak lupa pada Masitah yang senyap jerk macam ada emas dekat dalam mulut juga teman kesayangan aku yang seorang nie, Jane. Thank you very very very the very much for everything. 

ini gambar yang sebenar..
cantik dan handsome, kawan-kawan aku...
tapi jangan bangga sangat plak, nanti ada yang nangis sebab rindu...
nak pinjam ayat nie "even aku nyanyok waktu aku dah betul-betul tua sangat nanti, aku takkan pernah lupakan kenangan kita semua". 
thank you. 

Akan aku rindu korang,
Duhai sahabat, 
Dengarkanlah bicara hatiku ini, 
Meskupun jarak memisahkan, 
Namun tiada noktah kasih, 
Biarlah waktu menentukan nilai ukhuwah yang terjalin, 
Teruskanlah perjuangan hingga ke titisan darah terakhir.

lagu ini, aku hadiahkan buat kalian.

IKHLAS DARI HATI, 
Nabihah Mohammad Illias

No comments:

Post a Comment